Laddar...

Inställningar Skapa kultur Hitta kultur Hjälp Logga in
Nothing entered

Ok, I'm ready for action

Once you'll start searching, your results will dynamically appear here.

På CrowdCulture kan du finansiera ditt kulturprojekt med hjälp av många små stödjare. Finansieringen sker genom en kombination av crowdfunding och offentliga bidrag. Genom CrowdCulture kan du skapa en närmare relation till din publik och marknadsföra ditt projekt. Här hittar du information om formella saker som är bra att tänka på. När du har koll på det börjar det spännande, att skapa sin kampanj.  

Så här gör du:
1. Titta igenom vilka bidrag som finns i systemet och läs deras kriterier. Finns det någon fond som passar ditt projekt? Passar ingen fond kan du självklart använda sidan för endast crowdfunding. Fonderna väljer du i sista steget när du skickar in ditt projekt för granskning. 

2. Skapa en kampanj genom att klicka på knappen "Skapa projekt" och följ instruktionerna.

3. Redigera och gör klart din kampanj. Lägg till texter, belöningar, bild och video. Tänk på att skriva engagerande texter som får besökarna att första vad du vill uppnå och varför de bör vara en del av din kampanj.

4. Klicka sedan på "Publicera". För att lägga upp ett projekt måste du själv bli månadsstödjare för 150 kr och stötta andra projekt, därför skickas du till en sida för betalning. CrowdCulture bygger på en idé att hjälpa varandra lyckas och dessa pengar går oavkortat till de projekt du väljer att stödja. 

5. Vänta. Vi återkommer inom 48 timmar med feedback på ditt projekt, om det är vi tycker saknas eller kan kompletteras. Då bestämmer vi tillsammans ett start- och slutdatum.

6. När projektet drar igång kan du börja sprida kampanjen och samla stödjare! Tänk på att du måste komma upp i 100 procent av din finansiering innan projekttidens slut för att några pengar ska betalas ut till dig.

Hur fungerar de offentliga fonderna?
Du måste ha minst fem månadsstödjare för att pengarna från fonder ska börja komma in. Varje månadsstödjare du får in ger ett litet dagligt bidrag på 1.67 kronor, men de påverkar hur mycket pengar du tilldelas dagligen från fonder. Om till exempel en fond delar ut 300 kronor dagligen och du är det enda projektet som söker får du 300 kronor. Om ni är flera projekt som söker ur samma fond delar nu på summan utefter hur stor andel av stödjarna varje projekt har.

Skapa spännande belöningar
En av de viktigaste delarna i din kampanj är att skapa intressanta belöningar för dina stödjare. Det finns två typer av belöningar du kan lägga till på din projektsida: gröna belöningar för månadsstödjare och orange för direktdonationer. En belöning kan till till exempel vara en biljett till din föreställning, ett konstverk på din utställning eller en sponsorplats på din festival.

Sprid och kommunicera
Det är du som projektägare som ansvarar för att sprida ditt projekt och samla stödjare. Innan du startar din kampanj är det viktigt att du har tänkt igenom din kommunikationsplan. Vilka insatser behöver du göra för att få in stöd? Mejl? Sociala medier? Arrangera en stor fest? Skicka brev? Sprida flygblad? Ha fysiska möten? Nyckeln till en lyckad kampanj är att nå och engagera dina tänkbara stödjare. 

Följ upp
När du skapat en kampanj kan du följa upp och ge ny information om ditt projekt på kampanjsidan. På din kampanjsida hittar du en länk i vänsterspalten som heter ”+ Skriv nytt inlägg”. Det är viktigt att involvera dina stödjare under kampanjen. Denna funktion används även för att rapportera till dina bidragsgivare när projektet är genomfört.

Finansiera ditt projekt
På CrowdCulture gäller regeln allt eller inget. För att få dina pengar måste du uppnå 100 procent av din önskade budget inom den bestämda insamlingsperioden. Om du inte uppnår din fulla budget betalas privatpersonernas donationer tillbaka och månadsstödjarnas pengar går till andra kulturprojekt som ligger på sidan.

Satsa på mer än 100 %
Bara för att ditt projekt har nått 100 procent innebär inte det att din kampanj är över. Så länge kampanjen pågår kan du samla in fler stödjare och hitta nya, större mål för din kampanj. Lägg till nya mål som kan göra projektet ännu bättre och få fler att ge mer.